۱۲ شهریور ۱۳۹۱، ۸:۱۱

ابهام در هزینه‌کرد 4 میلیارد تومان بودجه ساماندهی آمار گردشگری

ابهام در هزینه‌کرد 4 میلیارد تومان بودجه ساماندهی آمار گردشگری

کارشناس برنامه ریزی میراث فرهنگی و گردشگری گفت: در طول سالهای 88 تا 90 حدود چهار میلیارد تومان بودجه برای برنامه تنظیم و اجرای امور آماری بخش گردشگری به سازمان میراث فرهنگی اختصاص داده شد اما تا کنون این سازمان نتوانسته سامانه آماری مشخصی را تدوین کند و مشخص نیست این بودجه کجا هزینه شده است.

اردشیر اروجی به خبرنگار مهر گفت: یک مشکل اساسی در گردشگری داریم که تا آن حل نشود هر اقدامی در این صنعت آب در هاون کوبیدن است، باید واقعیت های گردشگری را بپذیریم و برای آن راهکارهای اجرایی صحیح ارائه کنیم اما متاسفانه آرمان گرایانه و به دور از واقعیت رفتار می کنیم و حرف از ورود هفت و نیم میلیون گردشگر خارجی به کشور می زنیم درحالی که هنوز حتی یک سامانه آماری که به صورت مستمر از 20 سال پیش تا کنون آمار گردشگران داخلی و خارجی را به صورت آن لاین و بهنگام نشان دهد نداریم. این درحالی است که آفریقای جنوبی این سامانه را 20 سال پیش با چندین مشخصه راه اندازی کرده و درآمد، ملیت، صنف، جنس، مبدا، مقصد و هدف گردشگران و ... را تعیین کرده است.

وی گفت: وجود یک پایگاه آماری گردشگری واقعی و به روز یکی از مهمترین بخشهای صنعت گردشگری است چرا که با داشتن اطلاع از تعداد گردشگران ورودی، مقصد و مبدا سفر آنها و ... حداقل برنامه ریزان، محققین و سرمایه گذاران این بخش می دانند که چگونه برنامه ریزی کنند و درکجا و چطور سرمایه گذاری کنند.

اروجی مشکل عدم ارائه آمار صحیح از گردشگری را مشخص نشدن عملکرد مدیران عنوان کرد و گفت: اگر این آمارها درست ارائه شود، عملکرد هر یک از متولیان گردشگری در دوران تصدی آنان مشخص می شود اما چون نمی خواهند این موضوع روشن شود، آمارهایی با روش های آمارگیری غیرعلمی مخصوص به خود را ارائه می دهند تا جایی که آمار گردشگران نوروزی به حدی بالا رفت و غیرقابل کنترل شد که گفتند این نوع آمارگیری را تغییر می دهیم.

وی گفت: حتی همین آمارهایی که خودشان می دهند را هم با همان شیوه مخصوص به خودشان، به صورت مستمر و آن لاین روی سایتی قرار نمی دهند تا فرآیند تعداد گردشگران داخلی و گردشگران خارجی به صورت فصلی و سالیانه مشخص باشد.

وی افزود: اگر در مدت دو تا سه سال وجود آمارهای واقعی و تلخ را بپذیریم؛ بعد از آن تحرک در جامعه بوجود می آید بنابراین تا زمانی که درد را به درستی تشخیص ندهیم نمی توانیم آن را درمان کنیم.

کارشناس برنامه ریزی میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه گلوگاه گردشگری ایران نبود آمار صحیح گردشگری است تصریح کرد: در تبصره 2 ماده نخست قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آمده که "وظایف حاکمیتی سازمان ایرانگردی و جهانگردی به سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری منتقل می‌شود " بنابراین معاونت گردشگری به هیچ عنوان نباید در بخش اجرایی گردشگری ورود پیدا کند بلکه باید سیاستگذار، برنامه ریز، هدایت و حمایت کننده باشد و فرصت اجرا را برای بخش خصوصی فراهم کند.

اروجی تصریح کرد: مهمترین کار معاونت گردشگری امور ستادی بخش گردشگری است که آن هم نیازمند ارائه آمار و اطلاعات صحیح درباره این صنعت است به دلیل اهمیت این موضوع، در بند «ط» ماده 114 قانون برنامه 5 ساله چهارم توسعه کشور " تکمیل نظام جامع آماری گردشگری کشور" تصویب شد تا طی سال های برنامه به منظور انجام این موضوع مهم بودجه لازم به سازمان میراث فرهنگی اختصاص داده شود.

وی گفت: هرچند از سال 1384 تا 1387 حدود سه میلیارد تومان در قالب اجرای طرح جامع فناوری و اطلاع رسانی گردشگری پرداخت شد، ولی به طور مشخص در قالب برنامه تنظیم و اجرای امور آماری گردشگری در سال 88 یک میلیارد تومان، در سال 89 حدود یک و دو دهم میلیارد تومان و سال 90 دو میلیارد تومان اختصاص داده شده و برای سال جاری هم 2/2 میلیارد تومان بودجه مصوب شده است  که تا کنون بخشی از آن تخصیص داده شده و بقیه نیز به تدریج در طول سال پرداخت خواهد شد.

اروجی گفت: بنابراین اکنون که حدود 4 میلیارد تومان به جز بودجه 2/2 میلیارد تومانی سال جاری به خصوص برای تهیه طرح جامع آمار گردشگری اختصاص داده شده است، باید پرسید پس چرا هنوز یک سامانه آماری قوی درباره آمار گردشگری نداریم؟ مگر قرار نبود که برنامه تنظیم و اجرای امور آماری، کار ساماندهی آمار گردشگران داخلی و ورود و خروج گردشگران خارجی را  انجام دهد پس چرا هنوز این پایگاه آماری راه اندازی نشده تا به این معضل دیرینه صنعت گردشگری کشور برای همیشه پایان داده شود؟

کد خبر 1667344

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha